מראת הפלאים של אמן הציור מאיר דהן החזירה את תושבי טירת כרמל לעידן התמימות. מאת: אלי אבוחצרה

נופי הילדות של ילידי שנות החמישים והשישים בטירת כרמל, מלאים בתמונות ובחוויות פסטורליות שמשקפות בעיקר את עידן התמימות של הפסיפס האנושי שהרכיב את אוכלוסיית התושבים בעיירות הפיתוח בשנות השישים והשבעים והעיר טירת כרמל בתוכם.
אחד הציורים המדהימים של האמן מאיר דהן שמתאר את קפה יונה. צילום: יח"צ
תערוכת הציורים 'טירת כרמל של פעם' של האמן מאיר דהן, שנערכה ביום רביעי (30/08) באולם הקבלה של הספרייה העירונית, הצליחה ללכד סביבה אלפי תושבים מטירת כרמל וגם כאלה שמזמן עזבו אותה לטובת ערים אחרות, שמסרבים להתנתק מהזיכרונות הפסטוראליים שהטמיעה בראשם טירת כרמל של פעם.
ראש העיר אריה טל ורעייתו בתיה בצילום משותף עם האמן מאיר דהן ומ"מ ראש העיר מוריס אסייג. צילום: יח"צ
הציורים הנפלאים של מאיר דהן, שצוירו מתוך זיכרון מדהים של האמן המוכשר שהושפע מאוד מהסביבה שבה הוא גדל והתחנך, שימשו עבור רבים מהמבקרים בתערוכה, מעין מראת פלאים שהחזירה אותם בבת אחת לעידן שבו התמימות וטוהר הכוונה היו ללחם חוק ביחסים שבין תושבי טירת כרמל. מעבר לזאת, הנושאים והרחובות שנבחרו להיות משוחזרים בציוריו של האמן מאיר דהן, הצליחו לגעת בכל אחד ממאות המבקרים בתערוכה, שמצא בתוכה ציור שהזכיר לו את נוף הילדות האישי שעליו הוא גדל והתחנך.
ראש העיר אריה טל, יועץ התקשורת של ראש העיר, יורם כרפיס, התסריטאי מני אסייג והאמן מאיר דהן. צילום: יח"צ
רחובות שחרוטים בזיכרון האישי של כל איש ואישה שגדלו בעת ההיא בטירת כרמל כמו הכפר הישן על שלל העסקים שהיו בו והבניין עם שלל המרפסות שמול הקיוסק של שמעון כהן ז"ל בשכונת גיורא, חזרו לפתע לשקוק בציוריו של האמן וגם מקומות הבילוי התוססים של הימים ההם כמו 'קפה יונה' המיתולוגי שריכז על הברזלים מולו את מרבית בני הנוער באותם ימים, 'חומוס אמיגה' שבו נהגו לאכול כל השיפוצניקים והעגלונים של טירה, אצטדיון הכדורגל העירוני שעל העצים סביבו היו יותר אוהדים מאשר ביציעים שלו וקולנוע 'אמפי' הבלתי נשכח שהבנות נהגו לפרוק בסרטים ההודים והטורקים שהוקרנו בו את מחסני הדמעות שהצטברו בעיניהן לא נעלמו מעיניו של האמן וגם הדמויות הססגוניות שליוו את ילדותם של רבים מילדי שנות השישים והשבעים בטירת כרמל כמו: 'משה השמן' מחנות העאלט-זאכן בכפר הישן, 'תורג'מן' מהגרעינים שזכור עם שקיות הקונוס שהוא היה מגלגל מעיתונים ישנים, יאשה מוכר הקרח וספק השוקו לילדי הקייטנות עם המסחרית הישנה שלו, 'סובי אבול גז' שהסתובב עם החמור ומכר נפט במדידים של ליטר, חיו מלך האבטיחים, 'עבד' החלילן, 'וונונו' מתקן האופניים ו'ברטו' מחנות המשחקים ברחוב שרת, כל אלה קיבלו לפתע חיים חדשים בציוריו של האמן המוכשר ומשם צמחה העוצמה שריגשה את כל מבקרי התערוכה 'טירת כרמל של פעם'.
מאות הגיעו לצפות בתערוכת הציורים הייחודית. צילום יח"צ
אמן הציור מאיר דהן, נולד בטירת כרמל לפני חמישים וארבע שנים לאחת המשפחות הוותיקות בעיר ואת רוב שנות ילדותו הוא עשה בשכונות הדרומיות שנבנו בתחילת שנות השישים כדי לקלוט את העולים הוותיקים שהועברו מהמעברות ואת העולים החדשים שהגיעו לטירת כרמל בעלייה הגדולה ממדינות צפון אפריקה. "אני גדלתי בשכונת ויצמן, שבה גרו משפחות מרובות ילדים שמטבע הדברים הפכו את החיים בשכונה לחוויה אחת גדולה שהוטמעה מאוד חזק בזיכרון שלי" מספר האמן מאיר דהן ומוסיף: "בשלב מסוים של חיי, החלטתי לקחת את הזיכרונות הנפלאים של הילדות שלי שכללו רחובות מיתולוגיים, מקומות בילוי, דוכני מכירה אגדיים ואת כל מה שהרכיב את תרבות הפנאי של תושבי טירת כרמל בשנות השישים והשבעים, ולהפוך אותם לציורי נוסטלגיה שיספרו את סיפור הגעגועים האישיים שלי לאותה התקופה" מסכם האמן מאיר דהן, שנשוי לעופרה וביחד הם הורים לארבעה ילדים וסבים לשני נכדים.
הציורים בתערוכה. צילום: יח"צ
תערוכת הציורים 'טירת כרמל של פעם', שנערכה בספרייה העירונית של טירת כרמל, הופקה ע"י האמן מאיר דהן בשיתוף עם עיריית טירת כרמל ומנהלת הספרייה העירונית, ליאור אביבי.  רעיון התערוכה, נולד בעקבות דף הפייסבוק 'טירת כרמל המצולמת' שהקים האמן מאיר דהן, שבו הוא נתן לתושבים אפשרות להעלות תמונות נוסטלגיות שמספרות את סיפורה של טירת כרמל מיום היווסדה. הדף זכה להצלחה גדולה בטירת כרמל וגם מעבר לים, שהתבטאה באלפי צפיות, שיתופים ותגובות.
צילום: יח"צ
לאורך כל הדרך, זכה האמן מאיר דהן לשיתוף פעולה מלא של בכירים בעיריית טירת כרמל ובהם ראש העיר אריה טל, ממלא מקומו מוריס אסייג ומנהל מערך התקשורת בעירייה יורם כרפיס, שגם ביקרו בתערוכה והביעו את הערכתם לכישרון של האמן והודו לו על היוזמה המבורכת. בזכות שיתוף הפעולה הפורה בין האמן לפרנסי העיר, זכו תושבי טירת כרמל ליהנות מתערוכת ציורים טובה ואיכותית שרבות עוד ידובר בה.


תערוכת הציורים 'טירת כרמל של פעם', תמשיך להיות מוצגת בספרייה העירונית בשלושים הימים הבאים והיא תהיה פתוחה לציבור בשעות הפתיחה של הספרייה. ניתן לרכוש הדפסים של הציורים שמוצגים בתערוכה.

תגובות

  1. התערוכה תהיה פתוחה בשעות הקבלה של הספרייה במשך החודש הקרוב עד לערב ראש השנה וכולם מוזמנים כמובן . א-ה 10-14.00 א,ב,ד,ה, 15.30 עד 19.00

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך היא תפורסם בהקדם

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תלמידי שכבה י"ב במגמת כימיה של ביה"ס שיפמן השתתפו בגמר הארצי של תחרות 'יש לי כימיה'. מאת: אלי אבוחצרה

סכסוך או כיפה אדומה לממלא מקום?