אביב הגיע פסח בא


לכבוד חג הפסח, ליקטנו עבור צעירי טירת כרמל, חומרים שקשורים בחג האביב החילוני שגובל לחג הפסח הדתי ואת הסיבות שיש לעם היהודי לחוג את שני החגים החשובים האלה. קריאה נעימה.
חג הפסח הוא הראשון מבין שלושת החגים שנקראים בתורה "שלוש רגלים"והם: פסח, שבועות וסוכות. לחג הפסח יש עוד שמות כגון: חג המצות, חג החירות וחג האביב. שלושה משמות החג – חג הפסח, חג המצות וחג החירות – קשורים למשמעות ההיסטורית והלאומית של החג, ליציאת מצרים. השם חג האביב מעיד על המשמעות החקלאית של חג הפסח, שחל בעונת האביב ואשר בו מתחילים את קציר התבואה הראשון – וליתר דיוק: את קציר השעורים. חגים אלה נקראים שלוש רגלים מכיוון שבהם היו נוהגים לעלות לרגל לירושלים בתקופה שבית המקדש היה קיים. את הפסח הראשון נצטוו בני ישראל לחגוג לראשונה בלילה שבו יצאו ממצרים, כמו שמסופר בספר שמות: "וככה תאכלו אותו: מָתְנֵיכֶם חגורים, נעליכם ברגליכם ומקלכם בְּיֶדְכֶם. ואכלתם אותו בחיפזון – פסח הוא לה'". המילה "פסח" בפסוק זה לא מתכוונת לחג הפסח, אלא לזבח הפסח – לַכֶּבֶשׂ שאותו זבחו ואכלו בני ישראל בלילה שלפני יציאת מצרים. הזרוע – חתיכת בשר צלוי שנוהגים לשים בקערת הסדר – היא זכר לזבח הפסח. ועוד משמעות לשם חג הפסח: בליל יציאת מצרים, בזמן מכת בכורות, ה' פָּסַח, דילג, על בתי בני ישראל – ובכוריהם לא מתו. שני הסברים אלו לשם החג מוצגים יחד בסיפור יציאת מצרים – "ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פָּסַח על בתי בני ישראל בְּנָגְפּוֹ את מִצְרַיִם ואת בתינו הציל". שבעת ימי החג נקראים בתורה בשם חג המצות- וגם שם זה קשור בסיפור יציאת מצרים: בני ישראל נאלצו לצאת ממצרים בחיפזון. הבצק שהכינו לא הספיק להחמיץ, והם הספיקו לאפות רק "עוגות מצות … כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה… " . בזמן שבית המקדש היה קיים היו נוהגים להביא לירושלים את זבח הפסח (קרבן הפסח) – ולאכול אותו שם במשפחות ובחבורות. ההגדה שקוראים בליל הסדר נכתבה, כדי שנחזור ונספר מדי שנה בשנה סביב שולחן הסדר, את סיפור יציאת מצרים והיציאה מעבדות לחירות. וכך נזכור את האירוע החשוב הזה, וגם נעביר אותו מדור לדור, כמו שכתוב: "למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך". ביעור חָמֵץ, אכילת מצה וסדר פסח משחזרים את האירוע ההיסטורי של יציאת מצרים, שהיה ונשאר בעל משמעות לאומית מרכזית במסורת ישראל ובזיכרון ההיסטורי של עם ישראל. קערת הסדר מסמלת גם את תקופת השעבוד במצרים – וגם את היציאה לחירות: המרור(חסה וחזרת) והחרוסת(עיסה מפירות מתובלים המסמלת את הטיט ששימש לבנייה), מסמלים את תקופת השעבוד של בני ישראל במצרים, שכללה עבודת פרך בבניה. את יציאת מצרים והחירות מסמלים הזרוע – זכר לקרבן הפסח, וביצה שלוקה – זכר לקרבן חגיגה שהיו מקריבים בבית המקדש בחג הפסח. המצות הן סמל ל"לחם העוני" שאכלו אבותינו, בני ישראל, במצרים, כמו שמסופר בהגדה של פסח (בארמית): "הא לחמא ענייא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים" – ובעברית: "זה לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים" – כי המצה נחשבה ללחם של העניים ביותר, של העבדים.
חג כשר ושמח לתושבי טירת כרמל ולכל ישראל.

מאת:אלי אבוחצרה

תגובות

  1. בס"ד
    לאלי אבוחצרה חג שמח
    אני מעיר ומאיר באתר של אייל
    היום גלשתי לאתר שלך והבנתי שאתה שונא
    את הפוליקאים שמרמים משקרים ולא ישרים
    בקיצור אתה נגד עוולות קיפוח ואפליה
    בקשר לחברך מיכאל כהן הוא התמנה שלא כדין
    וכאשר אריה פרגון מתריע על משהו לא חוקי
    אתה טוען שהוא נקמן וגם מקומם נגדו את העדה
    הקוקזית .אני אישית יודע שאים פרגון היה נותן
    את הסכמתו לדברים לא כשרים הוא היה ראש העיר
    אני אספר לך מקרה אני נוסע לעבודה עים נהג קבוע
    בדרך כלל ומה שמרגיז אותו זה נהגים שחוצים באור
    אדום את הצומת ולמה אין שוטרים שיתפסו אותם
    והנה לפני שבוע אתו נהג עובר באדום מלא בצומת
    מתמ למזלו הרע רכב משטרתי סמוי הורה לו לעצור בתחנה יצא השוטר מהרכב ביקש רישיונת ושאל
    אתה יודע מה עשיתה הנהג התמים אמר עברתי בירוק
    והירוק הבהב וסהפקתי לחצות את הצומת אפילו לפני הצהוב השוטר אמר אתה עברתה באדום והפרעתה לי כי
    אצלי היה כבר ירוק השוטר רשם לו דוח והזמנה למשפט
    הנהג לא הפסיק לקלל ואמר יש עבירות יותר גדולות
    מה הוא רצה הרשע הזה ממנו.
    אני אומר לך אל תהיה "טובל ושרץ בידו"
    תקן אותי במידה והגזמתי מאיר ומעיר

    השבמחק
  2. ס"ד
    לאלי היקר שלום רב!
    אביב הגיע פסח בא. ויש שיוצאים מעבדות לחירות
    הנה קראתי כתבה שלך מיום חמישי ה5 למרץ2009
    שיחבס הטירון הפוליטי צרח על פרגון ואתה אלי
    ממש משתומם על מה ולמה הרי פרגון עושה את עבודתו
    נאמנה .והנה חלפה שנה ובאותו המקום אותם האנשים
    שוב פרגון מזהיר את אריה טל ואומר שטל מינה את מיכאל ללא סמכות וללא קבלת אישור.פתאום אתה מגלה
    לנו שלפרגון יש שכל של ביגלה למה בגלל שמיכאל הוא
    חברך או כמו שאומרים"לא מאהבת מרדכי אלא משינאת המן"אשמח לקבל תגובה מאיר ומעיר

    השבמחק
  3. בס"ד
    לאלי היקר שלום רב!
    היום עברתי על כל הכתבות שלך וגיליתי
    שלרובם לא הגיבו התושבים ובאלו שהיתה תגובה
    ישנו מגיב שמכנה את עצמו" מאיר החמור הנוער"
    אני רוצה להבהיר שאין קשר בינו לביני בתודה
    מאיר ומעיר

    השבמחק
  4. למאיר המעיר שלום רב
    ככלל...ביקורת על איש ציבור (אריה פרג'ון),ניתנת על פי ההתנהלות השוטפת שלו ולא על פי ההיסטוריה שלו. ולענייננו, במאמר מהתאריך שהזכרת בתגובתך אכן תמכתי בהתנהלותו ובעקשנותו של אריה פרג'ון למינהל תקין. כך אכן ראוי שינהג איש אופוזיציה שהעיר יקרה לו. אך לצערי, אריה פרג'ון נפל למלכודת של "הליה וקוץ בה" שטמן לו אריה טל והמבין יבין. ואגב...אני לא כתבתי שלאריה פרג'ון יש "שכל של בייגלה", אני רק הערתי שהפיטורים של מיכאל כהן יש בהם נזק יותר מתועלת ועל כן מי שיזם אותם (אריה פרג'ון),השתמש "בחוכמת הבייגלה" הידועה לשמצה.
    בברכה:אלי אבוחצרה

    השבמחק
  5. בס"ד
    לאלי חג שמח
    תודה שעניתה לי במהירות
    שיכנעתה אותי אתה צודק
    טעיתי אני מבקש את סליחתך
    המשך כך יישר כח

    השבמחק
  6. אלי שלום!

    אני שמח שבטירת כרמל ישנם אנשים שכותבים בלוגים באינטרנט. יותר מכך אני שמח שישנם המון אנשים שקוראים אותם.
    פרג'ון דאג להקים בלוג שתפקידו להשמיץ את אריה טל וחברי הקואליציה מתוך כוונה שבבחירות הבאות האנשים יבחרו בו בגלל יושרו.
    אבל לאינטרנט יש גם חסרונות כמו למשל מי שנכנס לאתר מבקר המדינה ומחפש את הערך "טירת כרמל" עולה מיד על הפרשה בה שולמה משכורת לראש המועצה הדתית שלא כדין. מי שהיה ראש העיר בזמנו אריה פרג'ון. הנושא לא ימחק מהאינטרנט גם בבחירות הבאות.
    אז מאיר המעיר מוזמן לכתוב למבקר המדינה בנסיון למחוק את הפיסקה מהדו"ח או לחפש צדיק ראוי יותר מפרג'ון.
    חג שמח
    חיים

    השבמחק
  7. בס"ד
    לחיים שלום רב!!
    ראשית אני מעיר וגם מעיר
    ואני לא מחפש צדיק או רשע באופן אישי
    אני מעיר וגם משבח כאשר צריך ואים יוצא
    לי להלין על אריה טל זה לא בגלל שאני מחפש
    אותו באופן אישי.ניכנסתי לאתר טירת כרמל וקראתי
    את מה שכתב מבקר המדינה בקשר למועצה הדתית
    ואני הבנתי ששולמה משכורת בתום לב אבל מר פרגון
    תיקן את הטעות והחזיר את הכסף לקופת העירייה
    עוד בטרם שמבקר המדינה עלה על הטעות. ואילו טל
    מינה את מיכאל שלא כדין ועדיין לא השיב את הכסף
    לקופת העיר ולכן אני שמח שלא ניתן למחוק מאתר
    את המעשים הטובים וגם את המעשים הרעים.
    חג שמח מאיר ומעיר

    השבמחק
  8. לחיים שמקבל מאריה טל כסף,

    כמה אתה יכול לחפור על הדברים האלו שלא באמת קרובים למציאות? כל פעם שמאשימים את אריה טל במשהו, אתה מייד שולף את הפרשה השכוחת-אל הזו שבה שולם כסף בתום לב והוחזר גם?
    למה? אתה לא מסוגל להתייחס עיננינית לזה שאריה טל קנה את מיכאל כהן שלא כחוק? ועדיין לא החזיר את הכסף?
    אתה לא מסוגל להודות שאריה טל בנה בנייה בלתי חוקית בבית שלו?
    אתה לא יודע להתמודד עם ביקורת עיניינית?

    לך תחפש את החברים שלך (כלומר, את מוריס אסייג ואריה טל).

    ד.

    השבמחק
  9. לד. החביב!

    גם הירשזון היה מוכן להחזיר את כל הכסף שלקח "בתום לב". אבל הוא יושב בכלא. איש ציבור שלוקח כסף מהקופה הציבורית הוא עבריין נקודה.
    שחיתות היא שחיתות ודין פרוטה כדין מאה בנושא זה.
    בכל מקרה מקור הכסף הוא הארנונה שאנו משלמים.
    דרך אגב אין זו פרשה שכוחת אל. היא מופיעה שחור על גבי האינטרנט ולא ניתן למחוק אותה מאתר מבקר המדינה. היא תהיה שם גם בבחירות הבאות והיא כוללת מספר חברים מהאופוזיציה.
    יום עצמאות שמח
    חיים

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך היא תפורסם בהקדם

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מראת הפלאים של אמן הציור מאיר דהן החזירה את תושבי טירת כרמל לעידן התמימות. מאת: אלי אבוחצרה

תלמידי שכבה י"ב במגמת כימיה של ביה"ס שיפמן השתתפו בגמר הארצי של תחרות 'יש לי כימיה'. מאת: אלי אבוחצרה

סכסוך או כיפה אדומה לממלא מקום?