המדריך למתגרשים תמימים ותפרנים.

ריבוי מקרי הגירושין בקרב הזוגות הצעירים הוא אחד מתחלואיה של מדינתנו הקטנטונת. קשיים כלכליים וחוסר סבלנות מתובלת בעצות של עשרות יועצי אחיתופל, גורמים לכך שזוגות צעירים עושים הכל כדי להתגרש ומהר. "כדי להתחתן... צריך קודם לדעת להתגרש" אמרו חכמי עיר החטאים והם ממש לא טעו. רבים מהצעירים והצעירות ששומעים לעצות האחיתופל של "חבריהם וחברותיהן", מוצאים את עצמם במאבק גירושין מכוער שבו כל הצדדים נפגעים כולל הילדים. רבים מהצעירים שהחליטו להתגרש (והפרוטה לא מצויה בכיסם), מוצאים את עצמם במאבקים משפטיים שאין להם מושג בהם.
" חדשות טירת כרמל" ליקט עבור אותם צעירים אובדים, מספר עצות למתגרש התמים והתפרן. איפה מתגרשים?
במדינת ישראל הסמכות היחידה לדון בענייני "גט ושלום בית" נתונה לבתי הדין הרבניים. אולם, במקביל לבתי הדין הרבניים קיימת מערכת של בתי משפט אזרחיים, אלו הם בתי המשפט לענייני משפחה והם מוסמכים לדון בשאר העניינים הנלווים לסכסוך המשפחתי כגון:משמורת הילדים, הסדרי ראיה של הילדים, מזונות ותביעות הנוגעות לרכוש. נהוג לחשוב שבתי הדין הרבניים עושים חסד עם הגברים ובתי המשפט האזרחיים עושים חסד עם הנשים, טעות לחשוב כך...בחירת הערכאה המשפטית הטובה ביותר לאינטרסים שלנו, משתנה בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה.
ככלל, השאלה היכן יידונו ענייני הסכסוך המשפחתי היא תוצר של מי שמקדים ופותח תיק בערכאה המשפטית שנוחה לו ושם יידון התיק.
בית הדין הרבני בחיפה ממוקם ברח' יל"ג 28 טל' 04-8603120 פקס 04-8668122. פתיחת תיק גירושין, החזקת ילדים או חלוקת רכוש בבית הדין הרבני מחויבת בתשלום אגרה. פתיחת תיק מזונות ללא תשלום.
בית המשפט לענייני משפחה ממוקם בהיכל המשפט שבקרית הממשלה. בבית המשפט לענייני משפחה לא "פותחים תיק" אלא מגישים כתב תביעה נפרד לכל עניין בו מתבקשת הכרעת בית המשפט. את התביעה יש לנסח ולצרף אליה חומר רלוונטי לסוג התביעה ובנוסף לחתום על תצהיר ולהגיש למזכירות בית המשפט לענייני משפחה וזאת לאחר שתשולם האגרה.
עילות גירושין שעומדות לאישה בתביעת גרושין כנגד הבעל:
א) טענת מומים- בעל שאינו יכול לקיים יחסי אישות בשל סיבות הקשורות בבעל עצמו, כגון מחלות מסוכנות ומדבקות.
ב) בעל שאינו מסוגל להוליד.
ג) בעל שאינו מסוגל לקיים יחסי אישות.
ד) בעל שמסרב לקיים יחסי אישות עם אשתו יחשב למורד.
ה) בעל שמתנהג לאשתו שלא כדין- מכה, מקלל, מעליב. לא די בהתנהגות חד פעמית, יש להוכיח התמדה...

עילות גירושין שעומדות לבעל בתביעת גירושין נגד האישה:
א) טענת מומים- אישה שאינה יכולה לקיים יחסי אישות בשל סיבות הקשורות בה, כגון מחלות מדבקות.
ב) עקרות- אם לאר עשר שנות נישואין האישה אינה יולדת, זו עילה לגירושין.
ג) עוברת על דת- גורמת לבעלה ביודעין לעבור על דיני הדת ע"י הכנת מזון לא כשר, מקללת, מעליבה, נוהגת בחוסר צניעות וכו'.
ד) מעשי כיעור- מעשים מכוערים שלפי ראות בית הדין יש בהם כדי להצדיק את החשד החמור שהיא זנתה תחת בעלה, גם אם אין עדים למעשה הזנות. במקרה זה אין הבעל מחוייב לגרש את האישה ורשאי הוא לסלוח לה על מעשה הכיעור.
ה)אישה שזנתה תחת בעלה והמעשה הוכח- במקרה זה אסור לבעל להמשיך ולחיות עמה חיי אישות, הטענה שהוא סלח לה לא תעמוד לו.
ללא העילות שפורטו להלן, בית הדין הרבני אינו מוסמך לפסוק על מתן גט אלא בהסכמת שני הצדדים.

תשובות בעניין המיתוסים הכי שכיחים בתיקי גירושין:
אם האישה בוגדת- האם יקחו לה את הילדים באופן אוטומטי? לא כל כך מהר לוקחים את הילדים מאימם, גם אם היא בגדה באביהם. ההחלטה בעניין משמורת הילדים נקבעת על פי טובת הילד ולא על פי רמת הפגיעה של האב. רומן שניהלו אחד מהוריו של הילד אינו מעיד על היכולת ההורית שלו ולכן אין קשר בינו לבין שאלת המשמורת.
אם בעלך תפס אותך בוגדת- האם הוא יכול לנשל אותך מהרכוש המשותף? מערכת המשפט הישראלית לא בודקת במי האשם לפירוק הנישואין ואינה מטילה עונשים על בגידה ובטח לא רואה בבגידה עילה לנישול אחד מהצדדים מרכושו, יחד עם זאת, אישה שבגדה מאבדת את זכותה למזונות אישה (לא קשור למזונות ילדים)ולכתובה.
האם אחד מבני הזוג יכול לנשל את השני מהרכוש המשותף? לא, החוק בישראל קובע שכלל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין שייך לשני בני הזוג בחלקים שווים, גם אם הוא רשום על שם אחד הצדדים בלבד.
האם גבר שמרוויח שכר מינמום חייב במזונות עבור ילדיו? כן, חיוב במזונות הינו אבסלוטי. חיוב אב במזונות ילדיו נקבע לא רק על סמך השתכרותו בפועל אלא גם על סמך פוטנציאל השתכרותו ועל סמך נכסים ורכוש שרשומים על שמו.
האם נישואים אזרחיים חייבים גירושין בבית הדין הרבני? כן, אם שני בני הזוג יהודים הם חייבים לבצע את הגירושין בבית הדין הרבני.
האם יש לסכום שנקבע בכתובה משמעות כלשהי בהליך הגירושין? כן, במצבים מסויימים ניתן לחייב גבר לשלם לאשתו את סכום כתובתה, הכתובה היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין וניתן לחייב את הגבר על הסכום שהתחייב עליו בכתובה.

רצוי להגיע לבית הדין הרבני או לבית המשפט עם סיוע משפטי, הסכם בין הצדדים עוד לפני שמגיעים למשפט יכול למנוע עוגמת נפש רבה לכל המעורבים.
מי שאין באפשרותו לשלם עבור עו"ד, המדינה תממן לו עו"ד באמצעות הלשכה לסיוע משפטי וזאת לאחר שיעמוד בתנאים לקבלת הסיוע.
כתובת הלשכה לסיוע משפטי בחיפה: רח' פל-ים 15 א' קומה 11 טל' 04-8633666 .
הפניה הראשונית ללשכה לסיוע משפטי נעשית באמצעות טופס בקשה. את הטופס ניתן לקבל בלשכות לסיוע משפטי או בלשכות הרווחה.
את הטופס יש למלא ולהעבירו ללשכה לסיוע משפטי הסמוכה למקום מגורי מבקש הסיוע. ניתן להעבירו באמצעות הדואר, הפקס או לגשת ללשכה.
שעות קבלת קהל בלשכות:
ימים א' - ה' בין השעות 8:30 - 12:30
ככלל...השתדלו להיות סובלניים יותר כלפי בני הזוג שלכם וכלפי החיים בכלל...אלה שמבטיחים לכם חיי עדנה ברווקות...הם אלה שמקנאים בזוגיות שלכם.
מאת: אלי אבוחצרה

תגובות

  1. בס"ד
    לאלי היקר שלום!
    ברצוני להודות לך על המאמר (המדריך למתגרשים התמימים)
    רק לאחר שקראתי את מאמרך קיבלתי אומץ ושכל
    לכן אני הולך להתגרש סופית. העילה קללות מצד
    האישה כולל העלבות שקרים והתנשאות
    למרות שבסוף המאמר אתה מציע להיות סובלניים יותר
    כלפי האחר .
    בתודה גדולה גרשון

    השבמחק
  2. אנונימית :
    אני מצטטת את דברייך לבסוף : "
    ככלל השתדלו להיות סובלניים כלפי בני הזוג שלכם. וכלפי החיים בכלל...
    ואלה שמבטיחים לכם חיי עדנה ברווקות.... הם אלה שמקנאים בזוגיות שלכם "

    קטונתי מלהבין את דברייך .
    מן התחליה אתה כותב :תהיו סובלניים כלפי בני הזוג שלכם.
    אחלה הצעה.
    אך תסביר בבקשה מה הקשר לסוף בו אתה כותב :
    אלה שמבטיחים לכם חיי עדנה הם אלה שמקנאים בזוגיות שלכם ?
    מה הקשר בכלל ?
    מי מבטיח חיי עדנה, ומי מקנא ???

    העתקת מילה במילה על ענייני הזוגיות.
    למה לבסוף אתה צריך לקלקל ?
    מע מקנא , איזה עדנה.

    אם מגלים סובלנות, אז מי הבטיח הבטחות ?
    או סבלנות או קנאה .

    עד מתי תמשיל לבלבל בשכל ולכתוב הערות חסרי טעם
    בלי קשר בין משפט למשפט, בין מילה למילה ???

    שמעת על הפתגם : " סייג לחכמה שתיקה "?

    השבמחק
  3. לאנונימית...
    חה חה חה. הצחקת אותי מאוד בתגובה שלך. חז"ל אמרו: "בשביל שכתיבתו של אדם תוערך כראוי, צריך שיהיו אנשים שיודעים לקרוא..." ולעניין התהיות שלך. ההמלצה לסובלנות כלפי בני הזוג וכלפי החיים בכלל, נועדה לאותם צעירים שממהרים להתגרש כאילו שבחוץ מחכה להם נסיך החלומות. האזהרה מעצות האחיתופל ומהבטחות העדנה, נועדה להזהיר את אותם הצעירים שממהרים להתגרש "מהחברים והחברות" שלהם שכל הזמן לוחשים להם באוזן עצות מהסוג של : "תתגרשי ממנו יא פראיירית", "מה בחורה יפה כמוך עושה עם מכוער כזה", "זרוק אותה אחי יש בחוץ ים כוסיות", "מה אתה צריך אישה וילדים על הראש, זרוק ובוא נטוס לתאילנד", "אחותי, אל תשימי זין על אף אחד, תחשבי רק על עצמך ועל החיים שלך". ואלה רק חלק מהפנינים "שהחברים והחברות" מטפטפים לאוזן של הצעירים הללו. ולאלה נועדה האזהרה.
    בברכה: אלי אבוחצרה

    השבמחק
  4. אלי שלום!

    רציתי להודיע לך שאתה מככב בבלוג של אייל (בלוג ההשמצות של פרג'ון) אני אישית מעריץ אנשים שכותבים בלוגים מעניינים כמו שלך גם אם הנושאים לעיתים מעוררים מחלוקת.
    לעומת זאת קיים בלוג מתחרה לבלוג של אייל ובו מנסה חיים להציג דווקא את החיובי בטירת כרמל. ולא תמיד זה עולה בקנה אחד עם הבלוג של אייל שמטרתו להראות עד כמה המצב הטירת כרמל גרוע והכוונה ברורה כנראה מישהו חושב לחזור לכס ראש העיר.
    לא מובן לי מדוע כותבים עליך בסיפור של מיכאל? איך הצלחת להרגיז אנשים עד כדי כך שהם משתמשים בשפה ירודה. אני מתפלא על אייל שמסכים לפרסם דברים כאלה באתר שלו. אבל בהתחשב שפרג'ון מאחריו אז אין פלא.
    שיהיה לך שבוע נעים ושתמשיך לכתוב.

    השבמחק
  5. אנונימית אומרת לבלוג שלי ....
    למה אתה מלגלג על אנשים ??
    איפה בדיוק נכתב המשפט אותו אמרו חז"ל ?
    האם בכוונתך על חז"ל אתה מדבר עליך ?
    דהיינו : שפתגם זה אתה המצאת ?
    ואם כבר אתה מדבר על מה שכתבת :"אלה שמבטיחים לכם חיי עדנה ברווקות"...
    אם כבר אתה מלגלג על אנשים אז לפחות אתה כבעל אתר שמחזיק מעצמו יותר מדיי צריך לדעת שלאחר גירושין
    מי מבני הזוג מוגדרים כ : גרוש או גרושה ולא רווק או רווקה.
    אז תדייק אתה בכתיבתך לפני שאתה מלגלג על אחרים .
    מותר לאנשים להביע את דעתם, ואתה כבעל אתר צריך
    לכבד את אלה שקוראים, ומגיבים ולא ללגלג עליהם.
    נכון, כהרגלך : מי שלא "מיישר איתך קו" ישר זוכה
    " לים של בוז ".
    אתה לא המצאת את הגלגל, ואינך " גדול הדור " שעל
    פיך יישק דבר.
    תלמד לכבד בני אדם.
    האם אתה כותב בכדי לכתוב לעצמך ? ברור שלא.
    אתה מנסה להביע את דעתך בפומבי.
    ואם כן תן לקוראים את זכות ההבעה כפי שנראה להם.
    וכפי שהם חושבים לנכון,
    אל תצנזר אותם.
    ואל תלגלג עליהם.

    לתשומת ליבך.

    השבמחק
  6. לזאת שקורת לעצמה אנונימית. לא מפריע לך כלום בטירה שאת מתעסקת בשטויות. כל הזבל ברחובות וכל השחיתויות של ראש העיטר לא לאה הפריעו לך. מאיפה נפלת. מה את משחקת אותה אינטלגנטית

    השבמחק
  7. לאנונימית שלום רב
    אין לי עניין להתפלמס אתך אבל, אם את מעירה הערה הנוגעת לשימוש הנכון או לא נכון שלי במילים מסויימות, אז לפחות תוודאי שאת צודקת. התואר "רווק או רווקה" אכן מתכוון לאנשים שטרם נישאו ואת צודקת בעניין אבל, אני השתמשתי במאמר שלי בשתי המילים "עדנה ברווקות" והכוונה היא לחיי הרווקות ולא למעמד האישי של האדם. ככלל...בשפה העברית אין מילה נאותה לאדם יחיד וחבל שכך. באנגלית היחיד נקרא "סינגל" והמילה הכי קרובה לזה בעברית היא "פנוי או פנויה". בסלנג הישראלי נהוג לומר "חיים חיי רווקות" על פרסונאלים שחיים חיים חופשיים ללא בני זוג ללא קשר למעמד האישי שלהם באותו רגע נתון.
    נ.ב. לא הייתה לי שום כוונה ללגלג עלייך או על מישהו מהקוראים. אם נפגעת מההערה הצינית שלי אז אני מתנצל, לא זאת הייתה הכוונה.
    בברכה: אלי אבוחצרה

    השבמחק
  8. לאלי,

    לא הבנתי מה רוצה הבחור פה שמנסה לפרסם את הבלוג שנפתח במימונו של אריה טל ומתוך מטרה אחת: להסתיר את כל השחיתות שלו בעיר...
    נמאס כבר מהאנשים של אריה טל שמקבלים 20,000 ש"ח לחודש מהקופה הציבורית (כמו שכבר כתבת פה באתר), ועם הכסף הזה פותחים אתרים קיקיוניים שמטרתם לשבח את אריה טל...

    בניגוד לאותו בחור שקרן, אני נכנסתי לבלוג של אייל, וקראתי את מה שהוא כתב על מיכאל, והוא דווקא מזכיר אותך לחיוב כמישהו שחשף את האמת על אריה טל.

    נמאס מהמושחתים של טל!

    השבמחק
  9. לאלי היקר!

    צר לי שאנשי פרג'ון משתמשים באתר שלך להשמיץ את אריה טל. ואם כבר מדברים על שחיתות שיכנס הבחור שנמאס לו מהשחיתות, לאתר מבקר המדינה ויקרא כיצד שילמו לאפרים א. 28 אלף ש"ח כשפרג'ון היה ראש העיר וכיצד הם החזירו את הכסף.
    אז קודם שיחזירו את כל הכספים ששדדו מהקופה הציבורית ואחרי כן יתהדרו בנוצותיהם. הלו ברור שאנשי פרג'ון טובלים ושרץ בידם.


    הרואה דברים בזווית הנכונה

    השבמחק
  10. אלי,

    אריה טל שוב מפמפם דברים לעיתונות, בעזרת כל האנשים שלו ששילם להם עשרות אלפי שקלים לחודש כדי שיתמכו בו (דוגמת מוריס אסייג, שמקבל 20,000 ש"ח בחודש על 2 הודעות לעיתונות).

    אותו אדם שוכח לציין שאותו מבקר המדינה גם רשם את הדברים הבאים:
    1. אריה טל קיבל מאות אלפי שקלים בתרומות לא חוקיות בבחירות, ועל-כך קנס אותו מבקר המדינה ב-20,000 ש"ח. מעניין למי אריה טל יצטרך להחזיר טובות על התרומות הלא חוקיות האלו? אולי למורי שכבר קיבל 250,000 ש"ח בשנה האחרונה מקופת העירייה?

    2. אריה טל, בתור יו"ר הועדה הקרואה בירכא, לא תפקד (כך כתב מבקר המדינה), וגרם ליותר נזק ממה שכבר היה שם (והיה הרבה). כן, זה מה שכתב מבקר המדינה עליו שחור על גבי לבן...

    אז, כשכותבים מה מבקר המדינה אומר, כדאי לציין את כל הפרטים.
    ואני, בניגוד לאנשים של טל, לא מקבל 20,000 בחודש בשביל לרשום תגובות.

    נמאס מהמושחתים של טל!

    השבמחק
  11. אלי היקר!

    שוב אנשיו של פרג'ון משתלטים על כל בלוג בעיר במטרה לנגח את אריה טל. לפחות בבלוג שלך אתה לא ממחזר חדשות שכבר לעסנו. בבלוג של פרג'ון כותבים על הבנייה הלא חוקית כביכול של אריה טל. 5 שנים אריה פרג'ון היה ראש העיר וידע על הנושא הרי הוא ישב בוועדת מורדות הכרמל. כולם יודעים שהוא נתן הוראה גורפת להגיש תביעות נגד כל מי שבנה פרגולה ולהביאו לדין בשכונות: הרדוף, יפה נוף רמב"ם וכו' ואנשים שילמו קנסות במקום להדריך את התושבים ולסייע בידם להוציא אישורים כחוק. מדוע לא נהג כן כלפי אריה טל והתשובה ברורה הוא חיכה להשתמש בקלף לכשיפסיד בבחירות. אלי תיזהר אולי גם עליך רשמו דברים וישתמשו בהם כשאתה לא תהיה נוח להם כמו שעשו בעבר.
    תמשיך לכתוב על כל מה שבא לך ואל תעשה חשבון.

    השבמחק
  12. לאלי שלום,

    יפה שהאנשים של אריה טל יודעים לקרוא לך אלי היקר כשהם צריכים אותך, ומצד שני לנסות לסתום לך את הפה כשאתה לא הולך איתם...

    אבל בכל זאת, יש אדם אחד, תומך של אריה טל, שכל העירייה יודעת שמקבל כסף כל חודש וכל שבוע בשביל לכתוב תגובות אוהדות לאריה טל בבלוגים ובאינטרנט. כן, גם הכסף הזה בא מהארנונה שלי ושלך...

    בכל-מקרה, אותו אדם לא בוחל באמצעים ומנסה לדחוף הודעות אוהדות לאריה טל בכל מקום, וללא קשר לכלום... טוב... הוא צריך להצדיק את ה-20,000 לחודש שהוא מקבל בשביל "שירותי דוברות".

    אבל הבעיה של אותו אדם, זה שהוא לא יודע מה לעשות עם כל האמת על אריה טל... עם דוחות מבקר המדינה עליו... עם המינויים הלא חוקיים, עם המשכורות הלא חוקיות והמנופחות... עם עבירות הבנייה... ובכללי: עם אריה טל עצמו, שהוא לא מוצלח במיוחד. אז הוא רושם שקרים כל היום וכל הלילה...
    טוב, צריך להצדיק את ה-20,000 לחודש...

    אז אלי - אין לי עיניין להתנגח עם אותו אחד... התושבים (וגם אתה אלי) יודעים את האמת מי זה אריה טל... ואת כל השערוריות שלו... ולא יעזור כל מה שהוא יכתוב.
    רק חבל על ה-20,000 לחודש מהכסף שלי ושלך...

    רועי

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך היא תפורסם בהקדם

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מראת הפלאים של אמן הציור מאיר דהן החזירה את תושבי טירת כרמל לעידן התמימות. מאת: אלי אבוחצרה

תלמידי שכבה י"ב במגמת כימיה של ביה"ס שיפמן השתתפו בגמר הארצי של תחרות 'יש לי כימיה'. מאת: אלי אבוחצרה

סכסוך או כיפה אדומה לממלא מקום?