משבר דיור חמור מכעיס מאוד את הזוגות הצעירים בטירת כרמל...של סוף שנות השישים. מאת: אלי אבוחצרה

העיר טירת כרמל, הוקמה בראשיתה של מדינת ישראל כמעברת עולים ועם השנים היא הפכה למועצה מקומית שעיקר תכליתה היה קליטת עולים חדשים. בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת, הסתיימה בטירת כרמל בנייתה של השכונה הדרומית (גיורא) שנועדה לקלוט את גל העלייה ההמוני שהגיע ממדינות צפון אפריקה ובעיקר ממרוקו, שנשא בקרבו משפחות מרובות ילדים.
כרמל אליאש ז"ל באחד מרגעי התהילה שלו. צילום: ויקיפדיה.
משפחות העולים, שממוצע הילדים בהן היה בין תשעה לעשרה ילדים שהגיל שלהם נע בין שנתיים לעשרים וארבע שנים, עלו לישראל דרך מחנה העולים בעיר הנמל מארסיי שבצרפת והגיעו לארץ ישירות לדירות שהוכנו עבורן בערים השונות ובתוכן גם העיר טירת כרמל. לאחר מספר שנים בישראל, הילדים הבוגרים של משפחות העולים בטירת כרמל החלו להינשא ולהקים משפחות משלהם. התהליך הטבעי הזה, יצר בטירת כרמל מחסור אדיר בדירות לזוגות צעירים שנאלצו לגור עם ההורים בדירות שהפכו עם השנים לצפופות ולא מתאימות.
צילום מתחילת שנות השבעים שבו אני יושב ביחד עם אחותי יפה וונטורה שהיא ובעלה זכו להכלל בין מקבלי דיור הקבע בשכונת בן צבי החדשה. לצידנו יושבת האחיינית שלי, לידיה בנו שלימים החזיקה בזיכיון של 'בורקס סמי' בטירת כרמל. הצילום באדיבותם של יפה ויעקוב ונטורה.
בבחירות לראשות מועצת טירת כרמל שנערכו בחודש נובמבר 1969, נבחר כרמל אליאש לראש המועצה השישי של טירת כרמל. כרמל אליאש, שעד לבחירתו לתפקיד ראש המועצה של טירת כרמל למד בפקולטה למדעי המזרח של אוניברסיטת חיפה, הפסיק מייד את לימודיו וזאת כדי להעניק לתושבי טירת כרמל את השירות הציבורי המיטבי. כבר עם כניסתו לתפקיד, הפעיל כרמל אליאש לראשונה בארץ ישראל את מדיניות הדלת הפתוחה ללשכת ראש המועצה. אלפים מתושבי היישוב הקטן, פקדו באותה עת את דלתו ופגשו אותו ללא מתווכים וללא שומרים והם עשו זאת בעיקר כדי לשתף אותו בבעיות השוטפות שלהם והוא מצידו, עשה כל מה שניתן כדי לעזור לבני היישוב שלו.
אחד מהצריפים הבודדים שנשארו מהשכונה החדשה שהפלישה אל הבתים בה גרמה למשבר וזעזוע במדינה. צילום: אלי אבוחצרה 
בין אלפי התושבים שפקדו את לשכתו של ראש המועצה כרמל אליאש באותם זמנים, היו גם עשרות רבות של משפחות צעירות שנתקעו בבית הוריהם בגלל המחסור החמור בדירות ובגלל בעיות בירוקרטיה. באותה העת, עמדו בדרומה של טירת כרמל, 90 דירות דו משפחתיות ריקות (הצריפים בשכונת בן צבי) שנבנו על אדמתו של עארסן הערבי שהועבר עם בני משפחתו לאזור הערבי של טירת כרמל. ראש המועצה כרמל אליאש, שהבין וכאב את כאבן של המשפחות הצעירות בטירת כרמל שנאלצו לחיות בדוחק ובצפיפות בדירות שבהן גרו ההורים והאחים שלהם, פנה לכל הגורמים הרלוונטיים באותם זמנים ובהם גם לראש הממשלה גולדה מאיר, כדי לבקש עזרה למשפחות הצעירות וכאשר גם זה לא עזר, החליט כרמל אליאש, ליזום מהלך אמיץ שזעזע את מדינת ישראל של אותם ימים.
שכונת בן צבי שנראית היום כמו אחרי רעידת אדמה, נכללת בתוכנית פינוי בינוי שיוזמת העירייה בשיתוף עם משרד השיכון. צילום: אלי אבוחצרה,
ראש המועצה כרמל אליאש, כינס במהלך שנת 1971 את כל המשפחות הצעירות שנקלעו למשבר דיור חמור בטירת כרמל והורה להם לפלוש לדירות החדשות והריקות שעמדו בשכונת בן צבי וזאת תוך לקיחת אחריות אישית שלו על ה מעשה הלא חוקי. ואכן כך היה בקיץ 1971. עשרות רבות של משפחות צעירות פלשו לצריפים החדשים והשתלטו על הבתים והתנחלו בהם. הפלישה המרוכזת בהוראתו ובגיבויו של ראש המועצה כרמל אליאש, גרמה למהומה ומבוכה גדולה במדינת ישראל שהייתה מדינה צעירה ומבולבלת ובשל כך ההתעניינות התקשורתית במעשה הנואש של המשפחות הצעירות חצתה את גבולות הארץ. משטרת טירת כרמל, שהייתה מורכבת באותם זמנים משוטר אחר שהלך ברגל ממקום למקום לא יכלה לתת מענה לבעיית הפולשים ובשל כך הוזעקו לטירת כרמל כוחות גדולים ממשטרת חיפה שהקיפו את מתחם הצריפים.

בשל ההתעניינות התקשורתית הגדולה, הוזמן ראש המועצה ביחד עם נציגי המשפחות הצעירות לכנסת ושם הם נפגשו עם בכירי הנהגת המדינה ובמהלך הפגישה, ראש הממשלה גולדה מאיר, נתנה לראש המועצה כרמל אליאש הבטחה שגובתה בערבויות ממשלתיות למתן פתרון מהיר למשבר הדיור בטירת כרמל, תמורת פינוי לא אלים של המשפחות מהדירות החדשות. לאחר מספר חודשים, ההבטחה קוימה וכל המשפחות הצעירות שלקחו חלק בפלישה הלא חוקית, קיבלו דירות קבע של הדיור הציבורי וחלקן אף שוכנו בדירות החדשות בשכונת בן צבי.
כרמל אליאש ז"ל, באחד מהכנסים הפוליטיים שבהם השתתף. צילום: ויקיפדיה.
בחגיגות העצמאות של 1973 בטירת כרמל, התמוטט ראש המועצה כרמל אליאש על הבמה בזמן נאומו של האורח מנחם בגין, שהיה אז ראש האופוזיציה במדינת ישראל. ראש המועצה פונה לבית חולים במצב קשה לאחר שעבר אירוע לבבי ושם נקבע מותו. המוות הפתאומי של ראש המועצה האהוב והמוערך שזכה לכבוד גדול בחוגים הפוליטיים הארציים בשל מנהיגותו ואומץ לבו, הכה רבים במערכת הפוליטית הארצית בתדהמה והשאיר צער עמוק בלב תושבי טירת כרמל הקטנה שזכרו במשך שנים רבות את תרומתו האדירה לפיתוחה של העיר שכללה בתוכה גם את בנייתו והקמתו של ביה"ס תיכון מקיף 'שיפמן' שנושא עד היום את דגל החינוך והעיצוב של הדורות הבאים בטירת כרמל. לאות הוקרה על פועלו למען תושבי העיר טירת כרמל, החליטה מועצת העיר לקרוא רחוב על שמו של כרמל אליאש וזאת כדי להנציחו לעד בלב תושבי העיר. יהי זכרו ברוך.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

תודה על תגובתך היא תפורסם בהקדם

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מראת הפלאים של אמן הציור מאיר דהן החזירה את תושבי טירת כרמל לעידן התמימות. מאת: אלי אבוחצרה

תלמידי שכבה י"ב במגמת כימיה של ביה"ס שיפמן השתתפו בגמר הארצי של תחרות 'יש לי כימיה'. מאת: אלי אבוחצרה

יזכור ישראל ויתברך בזרעו ויאבל על זיו העלומים וחמדת הגבורה...