חוגגים מימונה בטירת כרמל

מאת: אלי אבוחצרה
ראש העיר אריה טל חגג את המימונה בחברתם ובביתם של התושבים בטירת כרמל
 
צילום: יח"צ
כמידי שנה וכמיטב המסורת, ראש העיר אריה טל חגג גם בשנה הזאת את חג המימונה כשהוא מסייר ברחובות העיר ומבקר את תושבי העיר החוגגים וחוגג יחד עימם. אל סיורו המסורתי של ראש העיר בבתי התושבים, נלוו בכירים בעיריית טירת כרמל. בין בתי התושבים החוגגים שבהם ביקר ראש העיר אריה טל, היה ביתם של משפחת שיטרית, משפחת אלבו, משפחת שרביט/טפירו, משפחת שמואל ומשפחת דהן. ראש העיר אריה טל, איחל לחוגגים חג שמח ומתוק ואיחל לעם ישראל ימים של אחדות ורעות שכל כך מאפיינים את חג המימונה.
צילום: יח"צ
ככלל...חג המימונה הוא חגם של יהודי צפון אפריקה שעלו לישראל במהלך גלי העלייה השונים. ככל שמדינת ישראל גדלה בשנות קיומה, כך גדל מספר היהודים משאר תפוצות העולם שנוהגים לחגוג את החג השמח שתחילתו במוצאי היום השביעי של פסח והוא נמשך עד למחרת היום.

מקורו של חג המימונה מצוי במרוקו של המאה ה-18 בחג שנקרא "ליל אמונה" אשר ממנו גם התגלגל השם- מימונה. המילה 'מימון' במרוקאית פירושה מזל, עושר והצלחה, ושורשיה ביום פטירתו של הרב מימון, אביו של הרמב"ם. יהודי מרוקו האמינו שהלילה האחרון של פסח הוא ליל אמונה שבו בני ישראל צפויים להיגאל בו וזאת מכיוון שעל פי האמונה, הגאולה הייתה אמורה להגיע בחודש ניסן.

חגיגות המימונה הן למעשה הפגנת אמונם של המאמינים בגאולה העתידה לבוא ובשל כך, עם צאת חג הפסח ערכו יהודי מרוקו שולחן עמוס כל טוב ומלא בדברי מתיקה, עוגות, ריבות בית, חמאה, דבש, שיבולים ירוקות, צלחת ועליה קמח, פול, תמרים ומטבע כסף ודג חי, כסמל לשפע ופריון. המימונה מסמלת פתיחות, קירוב לבבות וסובלנות, ולא לחינם נהגו השכנים המוסלמים להגיע אל בתי היהודים החוגגים עם שולחנות עמוסים בכל טוב כדי לחגוג עמם את החג. במהלך ליל חגיגות המימונה  נותרו דלתות הבתים פתוחות והבריות נהגו לבקר איש את רעהו כשבפי כל נישאת הברכה "תרבחו ותסעדו" (מזל והצלחה). המופלטה, שקיבלה דגש רב מדי כמחוללת צרבת, מוגשת כשהיא טבולה בחמאה ודבש לשנה מתוקה.


בימים אלה, נוהגים החוגגים לצאת למחרת החג אל השדות ומקורות המים כדי לחגוג את החג עם בני המשפחה, מנגלים וים של בשרים כשרים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מראת הפלאים של אמן הציור מאיר דהן החזירה את תושבי טירת כרמל לעידן התמימות. מאת: אלי אבוחצרה

תלמידי שכבה י"ב במגמת כימיה של ביה"ס שיפמן השתתפו בגמר הארצי של תחרות 'יש לי כימיה'. מאת: אלי אבוחצרה

סכסוך או כיפה אדומה לממלא מקום?