יזכור ישראל ויתברך בזרעו ויאבל על זיו העלומים וחמדת הגבורה...

מאת: אלי אבוחצרה
טקס לזכרם של הנספים בשואה הנאצית ייערך באודיטוריום של אשכול פיס בטירת כרמל
לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תערוך עיריית טירת כרמל טקס מרכזי לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה הנאצית. בטקס, שייערך ביום רביעי כ"ו בניסן תשע"ו (04/05) בשעה 20:00 באולם האודיטוריום של אשכול פיס בעיר, ישתתפו מנהלים בעיריית טירת כרמל ואישי ציבור בכירים וביניהם ראש העיר אריה טל שיישא דברים בטקס לזכרם של הנספים בשואה.

יום הזיכרון לשואה והגבורה- הוא היום שבו עם ישראל מתייחד עם זכרם של שישה מליון היהודים שנרצחו בשואה הנאצית. ביום כ"ז בניסן, שנקבע בחוק כיום הזיכרון לשואה והגבורה ע"י הכנסת עוד בשנת תשי"א-1951, ירכין עם ישראל את ראשו לזכרם של הנספים בשואה הנאצית ובערבו של יום הזיכרון, כל מרכזי הבילוי והבידור ברחבי המדינה יהיו סגורים. התאריך העברי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ניתן לו בגלל קרבתו לתאריך י"ד בניסן שבו החל מרד גטו וורשה . מאחר שבתאריך י"ד בניסן חל ערב חג הפסח, הוחלט בין מקבלי ההחלטות בכנסת באותם הימים, לבחור את התאריך כ"ז בניסן כיום הזיכרון לשואה ולגבורה.

בשואה הנאצית, התחולל רצח שיטתי של יהודים שלווה בתעמולה אנטישמית מרושעת שהושתתה על תורת הגזע שהכריזה כי היהודים הם "תתי-אדם" ונחותים לעומת גזע הארי העליון. בגרמניה המובסת של אחרי מלחמת העולם הראשונה, היהודי הוצג כטפיל וכגורם עיקרי לכל צרותיהם של הגרמנים. עם הרטוריקה הזאת הקים אדולף היטלר את המפלגה הנאציונאל-סוציאליסטית ועם עלייתו באופן דמוקרטי לשלטון ב-1933, הוא וצבאו פתחו  במדיניות של רדיפת היהודים בגרמניה תוך הדרתם מהמרחב הציבורי, סילוקם ממרכזי הכוח ונישולם מרכושם הפרטי.

השנאה הקיצונית ליהודים, שהייתה טבועה באידיאולוגיה הנאצית התחזקה עוד יותר עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וככל שהנאצים כבשו שטחים באירופה, כך נפלו אוכלוסיות יהודיות נוספות לידיהם וביניהן האוכלוסיות של יהודי יהודי פולין, אוקראינה, איטליה, צרפת, בלגיה, הולנד ועוד... היהודים רוכזו במחנות ריכוז והוטלו עליהם עבודות כפייה. במדינות כמו פולין, ברה"מ ובארצות הבלטיות, הוקמו גטאות שנועדו לבודד את היהודים ולהפרידם משאר האוכלוסייה. התנאים הפיסיים הנוראים, העבודה הקשה, הרעב והמחלות גרמו לרבים מהיהודים למות בייסורים באותם המחנות ובאותם הגטאות.

בין השנים 1941 ועד 1943 ניסו הנאצים להוציא לפועל את הפתרון הסופי של בעיית היהודים בהשמדה המונית. כדי להוציא את התוכנית לפועל, הוקמו בצבא הנאצי יחידות מיוחדות שנעו אחרי היחידות הלוחמות במטרה לרצוח את האוכלוסייה היהודית האזרחית שנשארה מאחור בארצות שנכבשו על ידי הצבא הנאצי. בתהליך הזה, נכחדו קהילות יהודיות שלמות שהוצאו להורג בשיטות אכזריות במחנות הריכוז שהוקמו ובהם מחנה אושוויץ, חלמנו, ברגן-בלזן, סוביבור, טרבלינקה ומיידנק.


בתחילת שנת 1943 הסתמן מפנה במהלך המלחמה והחלה התערערות בצבא הרייך השלישי שנמשכה עד להתמוטטותו המוחלטת ולכניעתו ב-1945. בשואה הנאצית נספו כשישה מיליון יהודים וביניהם גברים, נשים וילדים. יהי זכרם ברוך.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מראת הפלאים של אמן הציור מאיר דהן החזירה את תושבי טירת כרמל לעידן התמימות. מאת: אלי אבוחצרה

תלמידי שכבה י"ב במגמת כימיה של ביה"ס שיפמן השתתפו בגמר הארצי של תחרות 'יש לי כימיה'. מאת: אלי אבוחצרה